Foreninger kontaktes af kreative sælgere. Formålet er at sælge annoncer til de lokale erhvervsdrivende ved at bruge foreningens navn og renommé og sælgerne let kan opfattes som værende en del af foreningen.
Idrætsrådet er bekendt med, at lokale foreninger i øjeblikket modtager tilbud om markedsføring af foreningen i form af tryksager og videoer. Det koster ikke foreninger noget idet sælgernes arbejde og fortjeneste finansieres via annoncesalg til lokale erhvervsdrivende.
Vi gør opmærksom på, at det kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for foreningens nuværende og fremtidige samarbejde med de lokale erhvervsdrivende, hvis man indgår en aftale om, at sælgerne kan agere på vegne af foreningen.
Vi har tidligere oplevet lignende, hvor lokale foreninger ”fik en gratis trailer”. De foreninger, der endte med en gratis trailer, var efterfølgende trætte af de konsekvenser, som forløbet havde givet – blandt andet et større oprydningsarbejde i relation til foreningens gode lokale samarbejdspartnere.